Digitális állam – fejlődés a koronavírus járvány ideje alatt

Nem csak a magánszemélyek világában, de a közigazgatásban is komoly változásokat hozott a pandémia – legalábbis felpörgette az állami, a közigazgatáshoz kapcsolódó, és a hatósági tevékenységek digitalizációs megoldásainak bevezetését, az online lehetőségek kihasználását.
A digitalizáció persze az informatika fejlődésével és az átlagember számára is egyre inkább a mindennapi élet részévé válásával párhuzamosan már korábban is zajlott, ám a világjárvány, a személyes kontaktok kockázata és korlátozásai nagyot emeltek a dinamikus újdonságok fejlesztésén és kihasználásán egyaránt.

 

Változások az elektronikus ügyintézésben, a koronavírus ideje alatt

 

Egyszerűbb lett az érintéses bankkártyás fizetés

A pandémia idejére 15 000 Ft-ra emelték azt a limitet, míg a szolgáltatónak nem kell erős ügyfél-hitelesítést alkalmaznia (tehát nincs szükség PIN kód megadására) bankkártyás fizetés során.

E-receptek és online elérhető egészségügyi dokumentumok

A telemedicina lehetőséget ad e-receptek használatára, illetve az EESZT-n keresztül leleteinket, egészségügyi dokumentumainkat is bármikor elérhetjük. Bár a fejlesztés már a járványhelyzet előtt is létezett, igazán szükségessé, fontossá és kihasználttá ebben az időszakban vált. A telemedicinának köszönhetően diagnosztikához nincs minden esetben szükség személyes jelenlétre. Az e-receptek kiváltása pedig a pandémia idejére egyszerűsítésre került: bárki vényköteles gyógyszerét kiválthatjuk, a TAJ szám ismeretében, önmagunk személyazonosságának igazolásával. A járvány első hulláma alatt a digitális receptek aránya 90 százalékra nőtt az összes gyógyszer vény tekintetében.

iCsekk és más postai szolgáltatások

Szintén nem a járványhelyzet ideje alatt indított fejlesztés, ám a korlátozásoknak köszönhetően a biztonságos, mobil telefonos csekk befizetés valósággal szárnyra kapott. Az iCsekk alkalmazás segítségével a sárgacsekken található QR-kód beolvasásával hitelesen tudjuk fizetni számláinkat online.
Más új elektronikus funkciók is, például az e-postakönyv, hivatottak leegyszerűsíteni az adminisztrációt és kiváltani a papír alapú műveleteket. Az e-postakönyv a levélfeladást egyszerűsíti, és a fizetés lehetséges az applikáción keresztül.

Digitális nyelvvizsga

Az oktatás általában véve is nagyobb teret nyert az online térből, idén év elejére már nem csak a középiskolák és egyetemek, de az általános iskolák is online működésre kényszerültek. Emellett pedig 2020. augusztus 31-ig sikeres nyelvi záróvizsgát tett, felsőoktatásban végzett személyek mentesültek a korábban oklevél kiadásának feltételeként szabott nyelvvizsga letétele alól, és bevezetésre került a digitális nyelvvizsga is.

Állampapírok online

A járvány alatt hivatott megkönnyíteni a Magyar Államkincstár az állampapírokat, illetve babakötvényt vásárlók dolgát az ingyenes online vásárlási lehetőséggel. A könnyítés fontos eleme, hogy a babakötvényhez szükséges Start-számla indításához sem szükséges személyes jelenlét – Ügyfélkapun keresztül intézhető.

Elektronikus igazolások, iratbenyújtások és meghatalmazások

Szintén az Államkincstárhoz kapcsolódó újításokhoz tartozik – a személyes kontakt csökkentése és így a járvány visszaszorítása, lassítása érdekében – bizonyos dokumentumok online kezelése. Az újonnan elfogadott lehetőségek körébe tartoznak immáron a mezőgazdasági támogatásokhoz szükséges iratok digitális másolatának elfogadása, a támogatási eljárásokhoz szükséges meghatalmazások elektronikus benyújtása és a táppénzhez szükséges keresőképtelenségi igazolás elektronikus eljuttatása orvostól betegig, majd tovább, a betegtől munkáltatóig.

 

A fenti állami digitalizációs folyamatoknak hála folyamatos maradhatott az ügyintézés a vészhelyzet alatt is, a fejlesztések pedig várhatóan később is folytatódnak, megmaradnak és népszerűségnek örvendenek majd, hiszen sok esetben egyszerűbb és gyorsabb a személyes eljárás mellőzése, és helyette az Ügyfélkapu nyújtotta egyre bővülő lehetőségek kihasználása.